Billeder fra heldagsture

Vores heldagstur til Nationalpark Vadehavet og Klægager gård. Med 43 glade medlemmer.

Turen startede fra Vemb station kl. 7.30 så gik det sydover med højt humør, og vores dygtige humørfyldte chauffør Aksel, han startede med at fortælle lidt om turen, og som sædvane sjove historie og anekdote. Vores første stop Ribe P. pladsen ved engen hvor vores bus kaffe med rundstykker og en lille én blev nydt. Herefter gik turen videre mod Rømø dæmningen og Rømø hvor Aksel styrede os sikkert rundt på øen til de forskellige seværdigheder, blandt andet St. Clemens Kirke med sine sjove kroge som hang ned fra loftet hvor kommandørerne kunne hænge deres hatte og med familienavne på stolerækkerne, og udenfor er Mærsk McKinney Møller familiegravsted. Herefter videre tilbage til fastlandet og Klægager gård Den Gamle Digegreves Gård hvor vi blev modtaget af Christian Lorenzen som er 6. generation på gården han fortalte om gården og den oprindelse herefter gik vi ind for at få vores middagsmad. Efter overstået middag gik turen med Christian Lorenzen som guidede os rundt i marsken hvor han fortalte rigtig meget om området og dens beboere sammen med små anekdoter, et eksempel var at man kun kunne blive digegreve hvis man var fyldt 60 år og vejede mindst 100 kg., her var der så at nogle der kom med en kvik bemærkning om at dette måske lige var noget for vores formand. Tilbage til gården hvor den stod på eftermiddagskaffe med et bid af det Sønderjyske kaffebord som består af 7 bløde, 7 tørre og 7 hårde kager, vi fik en af hver slags, altså 3 kager, Ruth Lorenzen, Christian kone fortalte om kagebordet og dens tilblivelse. Mæt på mad og oplevelser satte vi snuden hjemad mod Vemb dog gjorde vi holdt for at spise aftensmad i Højmark sognegård hvor vi fik en rigtig lækker 2 retters menu bestående af Flæskesteg med gemyse og til dessert frugt trifli hertil blev der serveret 1 øl,1 sodavand eller 1 glas vin, alt sammen var med i prisen. Herefter videre mod Vemb og godt mætte og trætte efter en lang og begivenhedsrig dag. En tak skal lyde fra bestyrelsen for jeres gode humør.

Deltager på turen ved Klægager gård
Buskaffe i Ribe
Sankt Clemens Kirke
Mærsk Mc-Kinney Møller familie gravsted
Kommandør Stenene ved Sct. Clemens Kirke er en enestående samling gravminder fra 16-, 17- og 1800-tallet. Oprindeligt lå stenene ned, men de blev sat op på kapellets østmur og kirkegårdens nordmur for at forhindre dem i at forvitre. I symboler og tekst udtrykker stenene biografiske og religiøse forestillinger.
Klægager gård og Christian Lorenzen som er 6. generation
Ruth